Voorwoord

Een museum dat zijn oorsprong vindt in het Huis van het keizerlijk echtpaar Wilhelm II en Auguste Victoria schenkt vanzelfsprekend aandacht aan de herdenkingsjaren, zoals 1921 het sterfjaar was van voormalige keizerin.
Het is bijzonder om te zien hoe het Huis in hofrouw was gedompeld en op welke wijze we dat vandaag kunnen reconstrueren, aan de hand van de vele foto’s en getuigenissen uit die tijd. Zó ziet het Huis er nu weer uit.

Maar Huis Doorn wil vanuit “toen” ook altijd kijken naar “nu”; hoe zijn opvattingen, gewoontes en gebruiken veranderd? Hoe kijken we nu aan tegen vormen van collectieve rouw?

Met als uitgangspunt het jaar 1921 is een expositie samengesteld die laat zien hoe er in de moderne tijd wordt gerouwd. Het overlijden van Auguste Victoria had een natuurlijke oorzaak, maar de impact ervan, vooral in Duitsland -dat nog in een sfeer van ontreddering verkeerde na de verloren Eerste Wereldoorlog- was groot.

De plotselinge dood van bekende Nederlanders of van velen door één oorzaak heeft een minstens zo grote impact. Wat dat betreft staat de ramp met de MH17 in ons nationale geheugen gegrift.
Geschiedenis roept op tot reflectie, ge- en herdenken.

Als deze expositie daaraan bijdraagt is haar opzet geslaagd.

Doorn, september 2021

Herman Sietsma
Directeur-bestuurder

In april 1921 maakt Margareta Kogge dit schilderij van de rust- en sterfkamer van Auguste Victoria.
Collectie Museum Huis Doorn, HuD 01364