Piloot zijn

Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling, 1912 – 1915. Collectie De Donderbus, Rotterdam

Met propeller (aanduiding luchtvaartafdeling) op de kraag en een scharlaken rood vliegtuig (oppasser-mecanicien) op de mouw.

Staartstuk van de Koolhoven F.K 45, particuliere collectie

Naast Anthony Fokker is er tijdens de Eerste Wereldoorlog nog een andere Nederlandse vliegtuigbouwer actief. Terwijl Anthony vliegtuigen voor de Duitsers bouwt, is Frits Koolhoven (1886 – 1946) in Engeland werkzaam voor de geallieerden. Twee Nederlanders werken dus aan verschillende kanten.
Net als Fokker keert Koolhoven na de Eerste Wereldoorlog terug naar Nederland. Na eerst in dienst te zijn geweest bij andere bedrijven richt hij in 1926 op vliegveld Waalhaven in Rotterdam zijn eigen firma op. Als op 10 mei 1940 nazi-Duitsland Nederland binnenvalt wordt de fabriek van Koolhoven bij het bombardement van Waalhaven volledig vernield. De fabriek keert na de oorlog niet meer terug.

De F.K. 45 is het eerste stuntvliegtuig dat in 1931 door Frits Koolhoven is ontworpen, speciaal voor de Franse testpiloot René Paulhan.

Kaartentas voor piloot, circa 1920 -1930. Collectie Charles Buijsrogge

Leren piloten handschoenen. Collectie Imperial War Museum, Londen

Piloten en observatoren zitten tijdens de Eerste Wereldoorlog in een ‘open’ cockpit en dragen stofbrillen en vlieghelmen. Bescherming tegen de kou door middel van lederen jassen, broeken en met bont gevoerde laarzen en handschoenen is noodzakelijk. Bij iedere stijging van het vliegtuig met 1.000 voet neemt immers de temperatuur 2ºC af. Dus op 15.000 voet, waar in het algemeen de luchtgevechten plaatsvinden, is er een verschil van -30ºC met de grondtemperatuur.

Twee vliegeniersbrillen. Particuliere collectie

Pilotenhelm van kurk overtrokken met leer, particuliere collectie.

Kurk wordt gebruikt vanwege het gewicht. De helm biedt bescherming tegen de wind.

Een leren vlieghelm voor een verkenner in een observatieballon. Collectie Museum Huis Doorn

‘Souvenirs’ van de rode Fokker Dr. 1 van Manfred von Richthofen (de ‘Rode Baron’). Collectie Imperial War Museum, Londen

Na tachtig overwinningen wordt Manfred von Richthofen op 21 april 1918 zelf uit de lucht geschoten, terwijl hij op lage hoogte over Britse linies vliegt. Zijn vliegtuig komt uiteindelijk neer in een sector die door Australische troepen wordt gecontroleerd. Tot op de dag van vandaag bestaat er tussen de Britten en Australiërs onenigheid over wie het fatale schot heeft afgevuurd. Na de crash wordt het vliegtuig gestript door geallieerde soldaten die maar al te graag een souvenir van het vliegtuig van de beroemde piloot willen hebben.

Model van een Fokker Dr. 1 in de kleuren van piloot Josef Jacobs. Collectie Deutsches Technikmuseum, Berlijn

De Duitse piloot Josef Jacobs (1894 – 1978) haalt tijdens de Eerste Wereldoorlog 48 overwinningen. Vanaf begin 1918 vliegt hij in een Fokker Dr. I, die hij zwart laat schilderen. Tot bijna het eind van de Eerste Wereldoorlog is deze driedekker zijn favoriete toestel. Jacobs is met meer dan dertig overwinningen de hoogst scorende aas in dit type vliegtuig.

​Miniatuur van de Fokker Dr. 1 van Manfred Freiherr von Richthofen. Schenking W.T. van Dijk

Naast het vliegtuig bevindt zich een Duitse stafwagen (Mercedes Benz Torpedo uit 1913). Manfred von Richthofen staat voor de stafwagen met naast hem een adjudant/ chauffeur. Een vliegtuigmonteur is bezig met de motor.

​Een mercator computor voor navigatie, jaren1930. Particuliere collectie