ELTA en de eerste fabriek van Fokker in Nederland

Twee vliegtuigen geven een demonstratie boven het vliegterrein van de ELTA, die plaatsvindt van 1 augustus tot 14 september 1919. Spaarnestad Photo, SFA007002731

Na de Eerste Wereldoorlog breekt de tijd van de burgerluchtvaart aan. Om de Nederlanders enthousiast te maken voor de luchtvaart wordt van 1 augustus tot en met 14 september 1919 in Amsterdam- Noord de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (ELTA) georganiseerd. Binnen- en buitenlandse ondernemingen zijn uitgenodigd om zich te presenteren; er worden vliegdemonstraties gegeven, onder andere door Anthony Fokker. De ELTA is een groot succes en trekt in zes weken ruim een half miljoen bezoekers. Aangespoord door dit succes wordt in oktober de KLM opgericht. Na de tentoonstelling neemt Fokker de expositiehallen van de ELTA over en vestigt hier zijn nieuwe bedrijf; de Nederlandsche Vliegtuigen Fabriek.

De hallen van de ELTA zijn goedkoop, maar het fabrieksterrein is voor vliegtuigbouw eigenlijk ongeschikt. Er is geen landingsstrip, waardoor alle vliegtuigen eerst in onderdelen per boot naar Schiphol moeten worden gebracht. Daar worden de vliegtuigen verder in elkaar gezet voor de proefvlucht.

Het affiche voor de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (ELTA), ontworpen door Huibert Gerard Brian de Kruyff van Dorssen, 1919. Collectie Het ReclameArsenaal, Amsterdam
In de expositiehal van de ELTA worden de vliegtuigen van Fokker tentoongesteld met sportwagens van Spyker. Particuliere collectie
Op de ELTA toont de Amerikaanse parachutespringster Sylvia Boyden de kleding waarmee ze de sprong zal maken. Zij is goed tegen de kou ‘ingepakt’ en draagt een wollen baret, een wollen vest en bonten handschoenen. Particuliere collectie
Een nieuw begin. De N.V. Nederlandse Vliegtuigen Fabriek van Fokker gevestigd in de voormalige ELTA-tentoonstellingsgebouwen in Amsterdam, 1920. Particuliere collectie