Het leger op het wiel

In de Eerste Wereldoorlog gebruiken vele legers de fiets om hun troepen van en naar het front te verplaatsen. In het leger wordt niet gesproken over ‘op de fiets’ maar ‘op het wiel’. Het Italiaanse leger is het eerste dat experimenteert met fietsen. Op de slechtste wegen zijn deze zeer wendbaar. Als goedkoop en efficiënt vervoersmiddel wordt de fiets al snel door andere legers overgenomen; Oostenrijk (1884), Frankrijk, Duitsland (1885) en Nederland (1886). De fietsen worden steeds lichter. Ook worden er vouwfietsen ingevoerd. Die kunnen makkelijk, op de rug, worden meegenomen. Na de Eerste Wereldoorlog worden fietsen steeds vaker gemotoriseerd. In Nederland worden de militaire rijwieleenheden kort na de Tweede Wereldoorlog opgeheven.

Demonstratie van de Fongers vouwfiets, 1913.
Collectie Jos Rietveld

Duitse soldaat met een vouwfiets op zijn rug, 1915.
Collectie Nationaal Archief/ Spaarnestad Photo/ Het Leven