Ridders in de lucht

Deze portretten van bevriende vliegers van Anthony bevonden zich ooit in een door hem gemaakte fotolijst in de vorm van een vliegtuigspant. Van links naar rechts: Oswald Boecke, Manfred von Richthofen (de ‘Rode Baron), Ernst Udet en Werner Voss. Particuliere collectie
Deze portretten van bevriende vliegers van Anthony bevonden zich ooit in een door hem gemaakte fotolijst in de vorm van een vliegtuigspant. Van links naar rechts: Oswald Boecke, Manfred von Richthofen (de ‘Rode Baron), Ernst Udet en Werner Voss. Particuliere collectie

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog staat de luchtvaart nog in de kinderschoenen. Aanvankelijk worden vliegtuigen uitsluitend ingezet voor verkenningsvluchten boven het front. Om de vijandelijke doelen vanuit de lucht te kunnen bombarderen, nemen piloten al gauw brandbommen, handgranaten en stalen pijlen mee.

Als dreigingsmiddel tegen de verkenningsvliegtuigen en bommenwerpers worden jachtvliegtuigen gebouwd. Het gebruik van deze snelle en met mitrailleur uitgeruste éénpersoonsvliegtuigen leidt tot een nieuw soort piloten. Vaak zijn zij afkomstig uit de betere kringen. De jachtvliegers dragen een ridderlijkheid uit waarmee zij zich van andere soldaten onderscheiden. Tussen hen ontstaat een kameraadschap die de vijandelijkheden letterlijk overstijgt; als de mitrailleur van de tegenstander hapert krijgt zo’n toestel de vrije aftocht. Succesvolle piloten worden ware helden en dwingen respect af aan beide zijde van het front. Een jachtvlieger die minimaal vijf toestellen neerhaalt wordt een aas genoemd, naar de hoogste kaart in het kaartspel.

In 1915 begint de Franse en Duitse legerleiding de propa- gandawaarde van hun piloten in te zien. Piloten krijgen hoge militaire onderscheidingen, premies en dure geschenken. Ook verschijnen er biografieën en autobiografieën van de vliegers. Manfred Freiherr von Richthofen laat zijn Fokker driedekker rood schilderen en wordt bekend onder de naam Rode Baron. Tijdens de Eerste Wereldoorlog haalt hij tachtig overwinningen en geniet hij faam in beide kampen. Van de bekendste Duitse piloten wordt een verzamelreeks van portretkaarten op de markt gebracht. Zelfs vliegtuigbouwer Anthony Fokker heeft de eer om op zo’n kaart te worden afgedrukt.

In 1915 begint de Franse en Duitse legerleiding de propa- gandawaarde van hun piloten in te zien. Piloten krijgen hoge militaire onderscheidingen, premies en dure geschenken. Ook verschijnen er biografieën en autobiografieën van de vliegers. Manfred Freiherr von Richthofen laat zijn Fokker driedekker rood schilderen en wordt bekend onder de naam Rode Baron. Tijdens de Eerste Wereldoorlog haalt hij tachtig overwinningen en geniet hij faam in beide kampen. Van de bekendste Duitse piloten wordt een verzamelreeks van portretkaarten op de markt gebracht. Zelfs vliegtuigbouwer Anthony Fokker heeft de eer om op zo’n kaart te worden afgedrukt.

De slaapkamer van de ‘Rode Baron’, Manfred von Richthofen, in zijn ouderlijk huis in Oost- Pruisen. De wand is bezaaid met trofeeën, stukken doek met serienummers van de vliegtuigen die door hem uit de lucht zijn geschoten. De lamp is gemaakt van een rotatiemotor. Particuliere collectie
Na 80 overwinningen wordt de Rode Baron op 21 april 1918 uit de lucht geschoten.
De geallieerden hebben groot respect voor hem en geven hem in Bertangles, Frankrijk, een begrafenis met groot militair eerbetoon en saluutschoten. Particuliere collectie
​Hermann Göring, met de wandelstok van Manfred von Richthofen, bij zijn witte Fokker D. VII, oktober 1918. Library of Congress, Washington
Anthony Fokker (tweede van links) in Schwerin in gesprek met de vliegers Manfred von Richthofen, ook bekend als de rode baron (uiterst rechts), Kurt Wolff (derde van links) van het Jagdgeschwader I. Uiterst links staat de technicus Konstantin Kreft. Deze foto is gemaakt bij het testvliegen van de Dr.1-driedekker, augustus 1917. Particuliere collectie