{"id":885,"date":"2020-04-24T09:52:11","date_gmt":"2020-04-24T09:52:11","guid":{"rendered":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/?page_id=815"},"modified":"2023-01-17T09:23:38","modified_gmt":"2023-01-17T09:23:38","slug":"piloot-zijn","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/piloot-zijn\/","title":{"rendered":"Piloot zijn"},"content":{"rendered":"\n[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_post_title meta=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_post_title][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Nederlands-uniform-van-een-oppasser-mecanicien-bij-de-luchtvaartafdeling-1.jpg” title_text=”Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling 1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Nederlands uniform” _builder_version=”4.4.4″]

Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling, 1912 – 1915. Collectie De Donderbus, Rotterdam<\/strong><\/p>\n

Met propeller (aanduiding luchtvaartafdeling) op de kraag en een scharlaken rood vliegtuig (oppasser-mecanicien) op de mouw.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_4,1_4,1_2″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Nederlands-uniform-van-een-oppasser-mecanicien-bij-de-luchtvaartafdeling-2.jpg” title_text=”Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling 2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Nederlands-uniform-van-een-oppasser-mecanicien-bij-de-luchtvaartafdeling-3.jpg” title_text=”Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling 3″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Nederlands-uniform-van-een-oppasser-mecanicien-bij-de-luchtvaartafdeling-4.jpg” title_text=”Nederlands uniform van een oppasser-mecanicien bij de luchtvaartafdeling 4″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Staartstuk van de Koolhoven F.K 45″ _builder_version=”4.4.4″]

Staartstuk van de Koolhoven F.K 45, particuliere collectie<\/strong><\/p>\n

Naast Anthony Fokker is er tijdens de Eerste Wereldoorlog nog een andere Nederlandse vliegtuigbouwer actief. Terwijl Anthony vliegtuigen voor de Duitsers bouwt, is Frits Koolhoven (1886 \u2013 1946) in Engeland werkzaam voor de geallieerden. Twee Nederlanders werken dus aan verschillende kanten.
Net als Fokker keert Koolhoven na de Eerste Wereldoorlog terug naar Nederland. Na eerst in dienst te zijn geweest bij andere bedrijven richt hij in 1926 op vliegveld Waalhaven in Rotterdam zijn eigen firma op. Als op 10 mei 1940 nazi-Duitsland Nederland binnenvalt wordt de fabriek van Koolhoven bij het bombardement van Waalhaven volledig vernield. De fabriek keert na de oorlog niet meer terug.<\/p>\n

De F.K. 45 is het eerste stuntvliegtuig dat in 1931 door Frits Koolhoven is ontworpen, speciaal voor de Franse testpiloot Ren\u00e9 Paulhan.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Staartstuk-van-de-Koolhoven-FK-45.jpg” title_text=”Staartstuk van de Koolhoven FK 45″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Kaartentas-voor-piloot-circa-1920-1930-1.jpg” title_text=”Kaartentas voor piloot circa 1920 -1930-1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Kaartentas voor piloot” _builder_version=”4.4.4″]

Kaartentas voor piloot, circa 1920 -1930. Collectie Charles Buijsrogge<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Kaartentas-voor-piloot-circa-1920-1930-2.jpg” title_text=”Kaartentas voor piloot circa 1920 -1930-2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.4″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Kaartentas-voor-piloot-circa-1920-1930-3.jpg” title_text=”Kaartentas voor piloot circa 1920 -1930-3″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Leren-piloten-handschoenen-1.jpg” title_text=”Leren piloten handschoenen 1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Leren-piloten-handschoenen-2.jpg” title_text=”Leren piloten handschoenen 2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Leren piloten handschoenen” _builder_version=”4.4.4″]

Leren piloten handschoenen. Collectie Imperial War Museum, Londen<\/strong><\/p>\n

Piloten en observatoren zitten tijdens de Eerste Wereldoorlog in een ‘open’ cockpit en dragen stofbrillen en vlieghelmen. Bescherming tegen de kou door middel van lederen jassen, broeken en met bont gevoerde laarzen en handschoenen is noodzakelijk. Bij iedere stijging van het vliegtuig met 1.000 voet neemt immers de temperatuur 2\u00baC af. Dus op 15.000 voet, waar in het algemeen de luchtgevechten plaatsvinden, is er een verschil van -30\u00baC met de grondtemperatuur.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_3,1_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Twee-vliegeniersbrillen-1.jpg” title_text=”Twee vliegeniersbrillen 1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Twee vliegeniersbrillen.” _builder_version=”4.4.4″]

Twee vliegeniersbrillen. Particuliere collectie<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Twee-vliegeniersbrillen-2.jpg” title_text=”Twee vliegeniersbrillen 2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.4″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Pilotenhelm” _builder_version=”4.4.4″]

Pilotenhelm van kurk overtrokken met leer, particuliere collectie.
<\/strong>
Kurk wordt gebruikt vanwege het gewicht. De helm biedt bescherming tegen de wind.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Pilotenhelm-van-kurk-overtrokken-met-leer-1.jpg” title_text=”Pilotenhelm van kurk overtrokken met leer 1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_3,2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Een-leren-vlieghelm-2.jpg” title_text=”Een leren vlieghelm 2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Een leren vlieghelm” _builder_version=”4.4.4″]

Een leren vlieghelm voor een verkenner in een observatieballon. Collectie Museum Huis Doorn<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”‘Souvenirs’ van de rode Fokker Dr. 1″ _builder_version=”4.4.4″]

‘Souvenirs’ van de rode Fokker Dr. 1 van Manfred von Richthofen (de ‘Rode Baron’). Collectie Imperial War Museum, Londen<\/strong><\/p>\n

Na tachtig overwinningen wordt Manfred von Richthofen op 21 april 1918 zelf uit de lucht geschoten, terwijl hij op lage hoogte over Britse linies vliegt. Zijn vliegtuig komt uiteindelijk neer in een sector die door Australische troepen wordt gecontroleerd. Tot op de dag van vandaag bestaat er tussen de Britten en Australi\u00ebrs onenigheid over wie het fatale schot heeft afgevuurd. Na de crash wordt het vliegtuig gestript door geallieerde soldaten die maar al te graag een souvenir van het vliegtuig van de beroemde piloot willen hebben.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Souvenir-van-de-rode-Fokker-Dr1-2.jpg” title_text=”Souvenir van de rode Fokker Dr1 2″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Souvenir-van-de-rode-Fokker-Dr1-1.jpg” title_text=”Souvenir van de rode Fokker Dr1 1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_3,2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Model-van-een-Fokker-Dr1-.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone” hover_enabled=”0″ title_text=”Model van een Fokker Dr1″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Model van een Fokker Dr. 1″ _builder_version=”4.4.4″ hover_enabled=”0″]

Model van een Fokker Dr. 1 in de kleuren van piloot Josef Jacobs. Collectie Deutsches Technikmuseum, Berlijn<\/strong><\/p>\n

De Duitse piloot Josef Jacobs (1894 \u2013 1978) haalt tijdens de Eerste Wereldoorlog 48 overwinningen. Vanaf begin 1918 vliegt hij in een Fokker Dr. I, die hij zwart laat schilderen. Tot bijna het eind van de Eerste Wereldoorlog is deze driedekker zijn favoriete toestel. Jacobs is met meer dan dertig overwinningen de hoogst scorende aas in dit type vliegtuig.<\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”\u200bMiniatuur van de Fokker Dr. 1″ _builder_version=”4.4.4″ hover_enabled=”0″]

\u200bMiniatuur van de Fokker Dr. 1 van Manfred Freiherr von Richthofen. Schenking W.T. van Dijk<\/strong><\/p>\n

Naast het vliegtuig bevindt zich een Duitse stafwagen (Mercedes Benz Torpedo uit 1913). Manfred von Richthofen staat voor de stafwagen met naast hem een adjudant\/ chauffeur. Een vliegtuigmonteur is bezig met de motor.<\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Miniatuur-van-de-Fokker-Dr1-2.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone” hover_enabled=”0″ title_text=”Miniatuur van de Fokker Dr1 2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_3,1_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Een-mercator-computor-voor-navigatie-1.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone” hover_enabled=”0″ title_text=”Een mercator computor voor navigatie 1″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Herinneringsborden” _builder_version=”4.4.4″ hover_enabled=”0″]

\u200bEen mercator computor voor navigatie, jaren1930. Particuliere collectie<\/strong><\/p>\n[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Een-mercator-computor-voor-navigatie-3.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.4″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone” hover_enabled=”0″ title_text=”Een mercator computor voor navigatie 3″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” global_module=”458″][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_code admin_label=”Back button” _builder_version=”4.4.2″ module_alignment=”center”] [\/et_pb_code][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_button button_url=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/fokker\/” button_text=”Begin de 360 tour” button_alignment=”center” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_button][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]\n