{"id":344,"date":"2020-04-09T16:45:49","date_gmt":"2020-04-09T16:45:49","guid":{"rendered":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/?page_id=344"},"modified":"2023-01-17T09:43:11","modified_gmt":"2023-01-17T09:43:11","slug":"eerste-wereldoorlog","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/eerste-wereldoorlog\/","title":{"rendered":"Eerste Wereldoorlog"},"content":{"rendered":"[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” background_image=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/achtergrond-verloop-zonder-wolken-1-1-scaled-1.jpg” background_position=”top_center” custom_margin=”||0px||false|false” custom_padding=”||0px||false|false”][et_pb_row _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ header_font=”|700|||||||” header_text_color=”#ffffff” header_font_size=”60px” header_font_size_tablet=”48px” header_font_size_phone=”32px” header_font_size_last_edited=”on|phone” header_text_shadow_style=”preset5″]

Eerste Wereldoorlog<\/h1>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-04-Fokker-E-III.jpg” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][et_pb_divider show_divider=”off” admin_label=”verdeler 10px onder afbeelding” _builder_version=”4.4.2″ height=”10px”][\/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark”]Een Fokker E-III kan, met de vleugels er naast, op een treinwagon eenvoudig naar het front worden vervoerd. Anthony (derde van links) houdt daarbij persoonlijk toezicht, 1916. Particuliere collectie[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font=”|600|||||||” text_font_size=”22px” background_layout=”dark”]

In 1913 sluit Anthony een aantrekkelijk contract met de Duitse legerleiding voor de opleiding van militaire vliegers en vestigt hij zijn fabriek in Schwerin. Kort voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog koopt hij in Parijs een Morane-Saulnier, een Frans vliegtuig dat superieur is aan alles wat tot dan toe in Duitsland is gebouwd. Fokker gebruikt dit vliegtuig als basis voor een ontwerp van een eigen eendekker.
Door de oorlog ontstaat er een onophoudelijke vraag naar vliegtuigen. Fokker krijgt diverse opdrachten voor de levering van zijn nieuwe eendekker. Het echte succes komt als hij in 1915 een synchronisatiemechanisme ontwikkelt; het systeem waarbij een piloot met een mitrailleur door de draaiende propellerbladen kan schieten zonder deze te raken. Met dit mechanisme, grotendeels afgekeken van een bestaand patent, troeft Fokker zijn concurrenten af.
Fokker is vindingrijk en bouwt in de oorlog een aantal succesvolle vliegtuigen; na de eendekkers volgen de Dr. 1 driedekker en de
D. VII tweedekker. In Schwerin worden in vier jaar tijd circa 3.000 vliegtuigen geproduceerd. De oorlog maakt hem steenrijk.
Naar zijn eigen schatting verdient hij dertig miljoen Mark.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-04-affiche.png” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone” custom_margin=”-400px||||false|false” custom_margin_tablet=”0px||||false|false” custom_margin_phone=”” custom_margin_last_edited=”on|tablet”][\/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”||||false|false”]Voor dit affiche heeft de maker zich laten inspireren door een beeld van een adelaar met een mitrailleur. Particuliere collectie[\/et_pb_text][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-04-Fokker-D-VIII-.jpg” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][et_pb_divider show_divider=”off” admin_label=”verdeler 10px onder afbeelding” _builder_version=”4.4.2″ height=”10px”][\/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”||||false|false”]Begin augustus 1918 worden de eerste typen van de Fokker D. VIII ingezet aan het front. Maar direct na de indienststelling vinden drie fatale ongelukken door vleugelbreuk plaats. Fokker moet een vleugel aanbrengen die sterker van constructie is. Om piloten ervan te overtuigen dat de vleugels echt veilig en sterk zijn, organiseert Anthony een fotosessie op het vliegveld van squadron Jagdstaffel 19. Anthony laat 24 mannen op de vleugel staan. Particuliere collectie[\/et_pb_text][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-04-Anthony-is-gevoelig.jpg” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][et_pb_divider show_divider=”off” admin_label=”verdeler 10px onder afbeelding” _builder_version=”4.4.2″ height=”10px”][\/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”||||false|false”]Anthony is gevoelig voor alles wat met imago samenhangt. In 1915 laat hij zich in zijn kantoor fotograferen. De voorwerpen om hem heen zijn zorgvuldig door hem uitgekozen. Particuliere collectie[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”3_5,2_5″ _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”||0px||false|false” custom_padding=”||0px||false|false”][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_margin_tablet=”0px||||false|false” custom_margin_phone=”” custom_margin_last_edited=”on|desktop” custom_padding=”||||false|false”]Vrouwen werken aan de constructie van vleugels in de Fokker fabriek in Schwerin, omstreeks 1915. Particuliere collectie[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”0px||0px||false|false” custom_padding=”0px||0px||false|false”][et_pb_fullwidth_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-04-footer-1.jpg” _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”0px||0px||false|false” custom_padding=”0px||0px||false|false” mix_blend_mode=”multiply”][\/et_pb_fullwidth_image][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” global_module=”458″][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_code admin_label=”Back button” _builder_version=”4.4.2″ module_alignment=”center”] [\/et_pb_code][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_button button_url=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/fokker\/” button_text=”Begin de 360 tour” button_alignment=”center” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_button][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]