{"id":333,"date":"2020-04-09T14:37:43","date_gmt":"2020-04-09T12:37:43","guid":{"rendered":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/?page_id=333"},"modified":"2023-01-17T09:22:29","modified_gmt":"2023-01-17T09:22:29","slug":"vitrine","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/vitrine\/","title":{"rendered":"Fokker vitrine Aces en ELTA"},"content":{"rendered":"\n[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_post_title meta=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_post_title][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/1-Zilveren-Ehrenbecher.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Zilveren Ehrenbecher” _builder_version=”4.4.2″]

Zilveren Ehrenbecher, 1917. Collectie Milit\u00e4rhistorisches Museum der Bundeswehr – Flugplatz Berlin-Gatow<\/strong><\/p>\n

Duitse vliegers zijn ware helden. Na overwinningen worden zij overladen met onderscheidingen, premies en cadeaus. Voor de eerste luchtoverwinning staat een Ehrenbecher klaar hoewel de uitreiking soms pas enige tijd later plaatsvindt. Op de beker staan twee vechtende adelaars afgebeeld. Het exacte aantal uitgereikte bekers is onbekend maar het aantal ligt waarschijnlijk op ruim 2.400.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”3_5,2_5″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Rittmeister Manfred Freiherrn von Richthofen” _builder_version=”4.4.2″]

Rittmeister Manfred Freiherrn von Richthofen, Der rote Kampfflieger (1917) en Hauptmann B\u00f6lckes Feldberichte (1917). Collectie Museum Huis Doorn<\/strong><\/p>\n

De Duitse en Franse legerleiding zien al snel propagandawaarde in van hun vliegers. Piloten krijgen de hoogste militaire onderscheidingen, premies en dure geschenken. Er verschijnen biografie\u00ebn waarin zij als helden worden beschreven en sommige vliegers nemen zelf de pen ter hand. Ook (postuum) uitgegeven brievencollecties of Feldberichte kunnen op hoge verkoopcijfers rekenen.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/2-Rittmeister-Manfred-Freiherrn-von-Richthofen.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/3-Karl-Goetz.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Karl Goetz, medaille” _builder_version=”4.4.2″]

Karl Goetz, medaille uitgegeven ter gelegenheid van de dood van Manfred von Richthofen, 1918. Collectie Deutsches Historisches Museum, Berlijn<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”1_4,1_2,1_4″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/Flechettes.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Flechettes.” _builder_version=”4.4.2″]

Flechettes. Particuliere collectie<\/strong><\/p>\n

Na de ontwikkeling van de luchtvaart ontstaan nieuwe militaire toepassingen. Zo ontstaat een idee om een regen van stalen pijlen (flechettes in het Frans) boven de vijandelijke troepen uit te gooien. Afhankelijk van de hoogte van uitgooien, kunnen deze stille, maar dodelijke projectielen zelfs stalen helmen doorboren.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/4a-Flechettes.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/5-Abzeichen.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Milit\u00e4r-Flugzeugf\u00fchrer-Abzeichen” _builder_version=”4.4.2″]

Milit\u00e4r-Flugzeugf\u00fchrer-Abzeichen. Collectie Deutsches Historisches Museum, Berlijn<\/strong><\/p>\n

Het Milit\u00e4r-Flugzeugf\u00fchrer-Abzeichen wordt op 27 januari 1913 door keizer Wilhelm II ingevoerd. Na de voltooing van de opleiding op de militaire vliegbasis en het behalen van de twee voorgeschreven examens wordt het insigne aan de vliegers toegekend.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Model van een Fokker F. XXXVI” _builder_version=”4.4.2″]

Model van een Fokker F. XXXVI. Particuliere collectie<\/strong><\/p>\n

De Fokker F. XXXVI is het grootste vliegtuig van Fokker v\u00f3\u00f3r de Tweede Wereldoorlog. In totaal is er ruimte voor 32 passagiers en vier man personeel. Uiteindelijk wordt er slechts \u00e9\u00e9n toestel van dit type gebouwd, de PH-AJA ‘Arend’ voor de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM). In september 1932 belooft KLM-directeur Albert Plesman zes exemplaren van het toestel af te nemen. Hij verbreekt echter zijn belofte, omdat hij meer onder de indruk is van een toestel van vliegtuigbouwer Douglas. Dit maakt een einde aan het verstandshuwelijk tussen Fokker en Plesman.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/7-Model-van-een-Fokker-F-XXXVI.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/6-Abzeichen.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Abzeichen f\u00fcr Beobachtungsoffiziere” _builder_version=”4.4.2″]

Abzeichen f\u00fcr Beobachtungsoffiziere. Collectie Deutsches Historisches Museum, Berlijn<\/strong><\/p>\n

Het Abzeichen f\u00fcr Beobachtungsoffiziere wordt op 27 januari 1914 door keizer Wilhelm II ingevoerd. Het insigne wordt toegekend aan waarnemingsfunctionarissen van de luchtmacht die succesvol het examen weten af te leggen en minimaal 1.000 kilometer als waarnemer hebben afgelegd.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Famous Fokker Flights” _builder_version=”4.4.2″]

Famous Fokker Flights, USA. Particuliere collectie<\/strong><\/p>\n

Fokker vliegtuigen vestigen records, zoals deze foto illustreert. De foto toont de recordvluchten, onder andere van de Verenigde Staten naar Engeland, Frankrijk en Hawa\u00ef. Nummer 8 is een driemotorige Fokker F. VIIa waarmee de Amerikaanse marinecommandant en avonturier Richard Byrd in 1926 vanuit Spitsbergen naar de Noordpool vliegt. Op de boeg en onder de vleugels is de naam van de vliegtuigfabrikant aangebracht. Op de boeg prijkt de naam van de dochter van Byrd’s sponsor: Josephine Ford, dochter van Edsel Ford, kleindochter van Henry Ford.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/8-Famous-Fokker-Flights.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/9-Koperen-asbak.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Koperen asbak” _builder_version=”4.4.2″]

Koperen asbak, N.V. Metaalgieterij Holland, uitgegeven ter gelegenheid van de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam, 1919. Particuliere collectie<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”3_4,1_4″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Johannes Cornelis Wienecke, penning” _builder_version=”4.4.2″]

Johannes Cornelis Wienecke, penning gemaakt ter gelegenheid van de Eerste Luchtverkeer Tentoontstelling Amsterdam, augustus 1919. Collectie Amsterdam Museum<\/strong><\/p>\n

In Amsterdam-Noord vindt in 1919 de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam plaats, beter bekend als ELTA. Albert Plesman is \u00e9\u00e9n van de organisatoren. De ELTA krijgt in 6 weken een half miljoen bezoekers. Aangespoord door het succes van de ELTA wordt datzelfde jaar de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) opgericht.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/10-penning.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,1_2,1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/11b-Herinneringsborden.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Herinneringsborden” _builder_version=”4.4.2″]

Herinneringsborden Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam, 1919. Particuliere collectie<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/11a-Herinneringsborden.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”1_4,1_4,1_2″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/13-fokker.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Model van een Fokker F. VIIa.” _builder_version=”4.4.2″]

Model van een Fokker F. VIIa. Particuliere collectie<\/strong><\/p>\n

Met dit vliegtuig vliegt Richard Byrd in 1926 naar de Noordpool. Anthony Fokker heeft dit model in zijn hand op een foto die in de jaren ’30 van de twintigste eeuw wordt gemaakt.<\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/13-Model-van-een-Fokker-F-VIIa.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/12-Speld-Eerste-Luchtverkeer.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”75%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text admin_label=”Speld Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam” _builder_version=”4.4.2″]

Speld Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam, 1919. Collectie Amsterdam Museum. Stichting Genootschap Amsterdam Museum<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”rgba(60,103,171,0.06)”][et_pb_row column_structure=”3_5,2_5″ _builder_version=”4.4.2″ background_enable_color=”off”][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″]

Model van de Fokker D. VIII. Collectie Deutsches Technikmuseum, Berlijn<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/14-Model-van-de-Fokker-D-VIII.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_row column_structure=”1_4,3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/15-Suikerzakjes.jpg” show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″]

Suikerzakjes met afbeeldingen van de Fokker Friendschip en de Fokker S.14 Machtrainer, jaren 1950 – 1960. Particuliere collectie<\/strong><\/p>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” global_module=”458″][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_code admin_label=”Back button” _builder_version=”4.4.2″ module_alignment=”center”] [\/et_pb_code][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_button button_url=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/fokker\/” button_text=”Begin de 360 tour” button_alignment=”center” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_button][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]\n