{"id":259,"date":"2020-04-08T22:11:10","date_gmt":"2020-04-08T22:11:10","guid":{"rendered":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/?page_id=259"},"modified":"2023-01-17T09:44:27","modified_gmt":"2023-01-17T09:44:27","slug":"fokker-krijgt-vleugels","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/fokker-krijgt-vleugels\/","title":{"rendered":"Fokker krijgt vleugels"},"content":{"rendered":"\n[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” background_image=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/achtergrond-verloop-zonder-wolken-3-scaled-1.jpg” background_position=”top_center” custom_margin=”||0px||false|false” custom_padding=”||0px||false|false”][et_pb_row _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ header_font=”|700|||||||” header_text_color=”#ffffff” header_font_size=”60px” header_font_size_tablet=”48px” header_font_size_phone=”32px” header_font_size_last_edited=”on|phone” header_text_shadow_style=”preset5″]

Fokker krijgt vleugels<\/h1>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-03-Anthony-in-zijn-eerste-vliegtuig-de-Spin-1.jpg” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][et_pb_divider show_divider=”off” admin_label=”Verdeler 10 px onder afbeelding” _builder_version=”4.4.2″ height=”10px”][\/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark”]Anthony in zijn eerste vliegtuig, de Spin, omstreeks 1911. Particuliere collectie[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font=”|600|||||||” text_font_size=”22px” background_layout=”dark”]

In de zomer van 1910 wordt Anthony door zijn vader naar Duitsland gestuurd om een cursus autotechniek te gaan volgen.
Als Anthony drie vliegtuigen ziet op een tentoonstelling in Brussel is hij verkocht: hij wil piloot worden en vliegtuigen leren bouwen. Begin oktober 1910 meldt hij zich aan voor de cursus van de Fachschule f\u00fcr Flugwesen<\/em> in Mainz, een opleiding van zes weken. Daar experimenteert Fokker samen met zijn medecursisten aan de bouw van vliegtuigen. Na een aantal mislukte pogingen ontwikkelt hij in 1911, met steun van de ingenieur en vliegtuigconstructeur Jacob Goedecker, de eerste versie van zijn Spin. Na twee succesvolle vluchten van ieder vijf kilometer ontvangt Anthony op 7 juni van dat jaar zijn brevet, als 88ste vliegenier in Duitsland.
Als gediplomeerd piloot en vlieginstructeur treedt hij in dienst van Goedecker en reist hij door Duitsland om vliegshows te geven.<\/p>[\/et_pb_text][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-03-1911-08-31-Haarlem-horloge-2.png” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″ width=”80%” custom_margin=”||||false|false” custom_margin_tablet=”||||false|false” custom_margin_phone=”” custom_margin_last_edited=”on|tablet”][\/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” width=”80%”]

\n
\n
\n
\n

Nadat Anthony op 1 september 1911 rond de toren van de St. Bavo kerk in Haarlem is gevlogen krijgt hij van zijn vader Herman Fokker een zilveren horloge met inscriptie ter herinnering aan zijn vlucht. Particuliere collectie<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-03-88e-piloot-Anthony-Fokker.jpg” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_image][et_pb_divider show_divider=”off” admin_label=”Verdeler 10 px onder afbeelding” _builder_version=”4.4.2″ height=”10px”][\/et_pb_divider][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”||||false|false”]\u200bOp 7 juni 1911 haalt Anthony als 88ste piloot in Duitsland zijn vliegbrevet. Hiervoor moet hij twee vluchten maken van elk vijf kilometer en met zijn vliegtuig op zo’n 100 meter hoogte telkens vijf 8-vormige patronen vliegen om twee palen die 500 meter uit elkaar staan. Particuliere collectie[\/et_pb_text][et_pb_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-03-krant.png” show_bottom_space=”off” _builder_version=”4.4.2″ width_tablet=”50%” width_phone=”100%” width_last_edited=”on|phone”][\/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”||||false|false”]Op koninginnedag 31 augustus 1911 geeft Anthony in Haarlem,\u00a0de woonplaats van zijn ouders, vliegdemonstraties met zijn Spin. Anthony’s vader is als lid van het plaatselijk Oranjecomit\u00e9 de drijvende kracht achter de vliegdemonstraties. Particuliere collectie[\/et_pb_text][et_pb_divider show_divider=”off” disabled_on=”off|off|on” _builder_version=”4.4.2″ height=”50px”][\/et_pb_divider][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”3_5,2_5″ _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”||0px||false|false” custom_padding=”||0px||false|false”][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_text _builder_version=”4.4.2″ text_font_size=”13px” text_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” custom_margin=”||||false|false” custom_margin_tablet=”0px||||false|false” custom_margin_phone=”” custom_margin_last_edited=”on|desktop” custom_padding=”||||false|false”]Na zijn succesvolle vliegdemonstratie in Haarlem wordt Anthony door padvinders op de schouders genomen, langs het publiek gedragen en bedolven onder kransen van de Vereeniging Koninginnedag, van de Roei- en Zeilvereniging Het Spaarne en van een groep tennisvrienden. Particuliere collectie[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”0px||0px||false|false” custom_padding=”0px||0px||false|false”][et_pb_fullwidth_image src=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/anthonyfokker\/wp-content\/uploads\/sites\/3\/2020\/04\/paneel-03-footer4.jpg” _builder_version=”4.4.2″ custom_margin=”0px||0px||false|false” custom_padding=”0px||0px||false|false” mix_blend_mode=”multiply”][\/et_pb_fullwidth_image][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.2″ background_color=”#3c67ab” global_module=”458″][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_code admin_label=”Back button” _builder_version=”4.4.2″ module_alignment=”center”] [\/et_pb_code][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.4.2″][et_pb_button button_url=”https:\/\/huisdoorn.anticipate.nl\/fokker\/” button_text=”Begin de 360 tour” button_alignment=”center” _builder_version=”4.4.2″][\/et_pb_button][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]\n